afdrukken

Voedselverlies en wat je er zelf aan kan doen?

Uiteraard situeren niet alle verliezen zich bij de eindconsument. Zo is er voedselverlies in elke schakel van de voedselketen: bij de producenten van voedsel, in de voedingsindustrie, bij de distributie of in de horeca. Maar 2/3de situeert zich toch bij de eindconsument. Wij geven alvast graag een paar nuttige tips die je zelf kan toepassen:

Tips vóór het aankopen

  • Plan vooraf wat je gaat klaarmaken, maak een lijstje en noteer wat je exact nodig hebt.  Vergeet de restjes niet te verwerken in je menu van de komende dagen.
  • Check de koelkast, vriezer en voorraadkast voordat je boodschappen doet en kijk dan meteen ook naar de houdbaarheid van de producten.
  • Maak een boodschappenlijstje en hou je eraan. Koop ook enkel de dingen die je nu nodig hebt of die lang genoeg bewaren. Wat je later nodig hebt, stel je best nog even uit. En
    vergeet natuurlijk je boodschappentas niet!
  • Ga indien mogelijk iets vaker winkelen. Zo doe je de aankopen die je echt nodig hebt en  geef je minder geld uit.

Tips tijdens het aankopen

  • Kies je moment voor de wekelijkse inkopen goed uit en doe geen boodschappen met een hongerige maag.
  • Koop geen grote hoeveelheden van een product wanneer je ze niet nodig hebt. Denk goed na of je best ingaat op promotiepakketten want wie gaat dat allemaal opeten? Verse  producten kan je nog best volgens het gewicht kopen. Door de juiste hoeveelheid af te wegen voorkom je overschot.
  • Besteed extra aandacht aan de kwaliteit van de producten. Beschadigde of gedeukte  producten zijn vaak onbruikbaar.
  • Controleer de houdbaarheidsdatum van de producten bij aankoop.
  • Durf kritisch te zijn. Producten zijn soms nodeloos apart of ‘over’-ingepakt. Bv. koekjes in individuele verpakking veroorzaken 2 tot 7 maal meer verpakkingsafval dan dezelfde  koekjes in 1 grote verpakking. En ook verpakking moet je betalen, vergeet dat niet.
  • Bij geconcentreerde verpakkingen is het belangrijk dat je de doseerdosis op de verpakking volgt. Navulverpakkingen bestaan ook voor schrijfbenodigdheden e.d.
  • Koop gekoelde producten en ingevroren producten op het einde van je boodschappentocht  en bewaar ze zo koel mogelijk, voor diepvriesproducten gebruik je best isothermische tassen.

THT of TGT

De houdbaarheidsdatum op het etiket geeft aan hoe lang een product houdbaar is en dus veilig kan worden gebruikt. Er zijn daarbij twee mogelijkheden:

"ten minste houdbaar tot":
dat betekent dat je het product ook na de vermelde datum nog kunt gebruiken tenzij er duidelijke tekenen zijn dat het voedsel bedorven is. Het overschrijden van de datum betekent zeker niet dat het voedingsproduct sowieso ‘slecht’ is. Sommige producten zijn zelfs nog jaren houdbaar.
‘"te gebruiken tot":
dat betekent dat je het product na de vermelde datum best niet meer gebruikt.

Bewaartips

  • Sorteer je producten op datum wanneer je je nieuwe aankopen in de koelkast plaatst,  zo voorkom je dat de houdbaarheidsdatum overschreden wordt. 
  • Bewaar restjes niet in de kom of pan waarin het gerecht werd bereid, maar in een afgedekt doosje en dek ze pas af nadat ze zijn afgekoeld.
  • Geen zin in het vlees dat vandaag op moet? Braad het en je kunt het nog 2 dagen in de koelkast bewaren.
  • Richt je koelkast op de juiste manier in. De algemene regel is: hoe hoger in de koelkast, hoe warmer. En gebruik ze correct: hou ze proper en controleer regelmatig de temperatuur (tss 4 en 7°C).
  • Heb je niet onmiddellijk inspiratie om restjes te verwerken? Zelf pizza maken is een makkelijke manier om de restjes op te gebruiken. Ook tortilla, gevulde pannenkoeken en omelet zijn vaak lekkere oplossingen. Je kan ook de producten ingeven in een zoekmachine op het internet. Je zal versteld staan over het aantal variatiemogelijkheden.
  • Oud brood is perfect geschikt om verloren brood of broodpudding te maken, je kan het verwerken bij een bereiding van gehakt of maal het fijn in een blender of verkruimel het met een deegrol en gebruik het als paneermeel.
  • Hoe bewaar je het best groenten en fruit? Appelen en peren koop je best in kleinere hoeveelheden en bewaar je in de koelkast. Zo blijven ze langer knapperig.

    Vruchtgroenten zoals tomaten, komkommer en paprika horen niet in de koelkast. Bewaar ze op een koele plaats. Ook exotisch fruit bewaar je best op een koele plaats buiten de koelkast.

    Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.

    Hoe lang je verse groenten kunt bewaren is afhankelijk van de soort. Hoe verser je ze gebruikt, hoe beter voor de smaak en het vitaminegehalte.

    Enkele richtlijnen:

    bladgroenten: 1 tot 2 dagen
    sperziebonen, wortelen en broccoli: 3 tot 5 dagen
    aubergines, courgettes, paprika’s en winterwortels: 5 tot 7 dagen
    witloof en bloemkool: 7 tot 10 dagen
    komkommer en tomaten: 1 tot 2 weken
    gesneden groenten gebruik je best nog dezelfde dag
    voorverpakte groenten: kijk naar de houdbaarheidsdatum op de verpakking
  • Gebruik je koelkast op de juiste manier. De koelkast is een superhandig opberg- en bewaarmeubel. De temperatuur binnen is laag en remt de groei van bacteriën en schimmels maar stopt ze niet helemaal. Zorg daarom dat je koelkast net blijft. Hou de verpakkingen proper langs de buitenkant, kijk wekelijks na wat weggegooid dient te worden en geef je koelkast maandelijks een sopje. Daar mag een flinke scheut azijn bij.
    Sommige producten (bv prei) verspreiden geuren die andere producten (eieren en zuivel) weer gemakkelijk opnemen. Bewaar deze producten niet naast elkaar in de koelkast.

    Hou bereide gerechten gescheiden van rauwe producten. Rauwe gerechten bevatten meer bacteriën en kunnen bereide producten besmetten.

    Controleer de temperatuur van je koelkast af en toe. Die zou tussen de 4 en 7°C moeten zijn. Er bestaan speciale koelkastthermometers om dit te controleren. Laat de thermometer enkele uren in de koelkast voor je de temperatuur afleest. Controleer de temperatuur best ook op verschillende plaatsen in de koelkast.

    Je koelkast koelt in normale gevallen voldoende wanneer ze in stand 3 (op schaal van 5) of 6 (op schaal van 10) staat. Zet je koelkast een stand hoger wanneer je heel veel nieuwe waren toevoegt.
  • Heb je meer van een product dan je in de eerstkomende dagen kan verbruiken, dan is het raadzaam ze in te vriezen. Doe het volgens de regels van de kunst. Invriezen moet zo snel mogelijk en op een zo laag mogelijke temperatuur gebeuren, namelijk bij -24°C. De bewaartemperatuur in de diepvriezer bedraagt -18°C. Bij sommige diepvriezers kan de capaciteit tijdelijk worden verhoogd om het invriezen te versnellen. Controleer of uw diepvriezer naar behoren werkt. Leg een thermometer in het vriesvak en kijk de temperatuur na.

    Voedingsmiddelen verliezen altijd iets van kwaliteit door ze te bewaren, ook wanneer je ze invriest. Producten die niet meer zo vers zijn, vries je daarom beter niet in. Ga voor verse producten van prima kwaliteit om in te vriezen.

    Groenten dien je te blancheren vooraleer je ze invriest. Zo beperk je het verlies aan vitaminen en kleur tot een minimum. Dompel de groenten een tweetal minuten in kokend water, spoel ze vervolgens kort af onder koud water om het kookproces stop te zetten en verdere verslapping van het weefsel tegen te gaan. Geblancheerde groenten bewaren 8 tot 9 maanden.

    Fruit kan rauw de diepvriezer in. Was het fruit en snijd het eventueel in stukjes. Gebruik makkelijk stapelbare herbruikbare doosjes en noteer de inhoud en de datum. Vries producten die al eerder bevroren zijn geweest, nooit opnieuw in. Hierdoor gaat de kwaliteit sterk achteruit en neemt de kans op een voedselvergiftiging toe.
Hoofdzetel: Zelebaan 42, 9160 Lokeren - T. 09 348 43 97 - info@idm.be - Proclaimer - info@idm.be - Proclaimer
Ophaaldienst: Moortelstraat 16, 9160 Lokeren - T. 09 298 21 10 - F. 09 337 07 28 - BE 0214.014.167