Met haar publicaties en campagnes tracht IDM zoveel mogelijk mensen uit verschillende doelgroepen te bereiken. We gebruiken daarvoor het milieumagazine, nieuwsbrieven, infobladen, flyers en folders, maar daarnaast kiezen we ook voor een persoonlijke benadering. Zo organiseert IDM op regelmatige tijdstippen infosessies en workshops en zijn we fysiek aanwezig op evenementen die georganiseerd worden in samenwerking met de gemeentes
(bv. Duurzaamheidsevent Moerbeke, april 2019).
In 2019 droeg IDM de duurzaamheidsboodschap uit tijdens volgende evenementen: een Swishing (kleren-ruil) - lezing ‘De Laatste Dinsdag - workshop Smoestuinieren – drie workshops ‘Consuminderen’ – workshop ‘Snoeien’ – Lezing ‘De zerowaste rollercoaster’ – workshops ‘Koken met restjes’ , enz.
Daarnaast richt IDM zich ook specifiek tot scholen. IDM was in 2019 actieve partner in het project Operatie Proper van Mooimakers, een beloningssysteem voor scholen, groepen en verenigingen die zwerfvuil willen aanpakken. Door te helpen bij het opstellen van een actieplan maar ook door logistieke ondersteuning, door het aanbieden van o.a. opruimmateriaal en educatieve pakketten.
In het schooljaar 2019 mochten IDM en Mooimakers aan 23 scholen en verenigingen iets meer dan 19.000 EUR uitreiken. Aansluitend stimuleerde IDM ook nog eens alle scholen via het digitale scholenproject Proper Nest om minder afval binnen de schoolmuren te creëren. 40 scholen slaagden in onze uitdaging.